Hírek,  Magazin

Kinek higgyünk az időjárás-előrejelzésben?

Februárban Észak-Queensland, Ausztráliában hat hónapnyi eső zúdult le, ami sok helybéli számára álmatlan éjszakákat hozott, mivel nem tudták, reggel milyen szintű árvíz és kár vár rájuk. Különösen nehéz helyzetben volt Andrew Brown, aki nappal kiberbiztonsági oktató, de emellett amatőr időjárás-előrejelzőként is tevékenykedik. Kevesen tudják, hogy Mr. Brown áll a Wally’s Weather nevű Facebook-oldal mögött, amelynek 107 000 követője és havonta 24 millió megtekintése van, és a Queensland trópusi állam időjárására fókuszál. A rekordmagas árvíz idején, amikor 400 embernek kellett elhagynia az otthonát, Mr. Brown éjjel-nappal posztolt, még az éjszaka közepén is felkelt, hogy frissítéseket osszon meg, mindezt a közönsége iránti kötelességtudatból és felelősségből. Amikor észrevette, hogy a radarképen öt órányi folyamatos eső közeleg, korábban elhagyta a munkahelyét, hogy figyelmeztesse nemcsak a Facebook-követőit, hanem a főnökeit, kollégáit, feleségét és felnőtt gyermekeit is. „Amikor nagy időjárási esemény történik, megpróbálsz minél előbb értesíteni az embereket” – mondja Mr. Brown.

Townsville-ben, az esőzésekkel teli, forró és párás januári-márciusi időszak híres központjában él. „Az emberek tudni akarják, mi folyik, mert ha áramkimaradás van, valószínűleg még mindig van internetkapcsolatuk. Ezek a rendszerek különösen éjszaka fordulnak elő, amikor nem látszik, mi történik, így valóban úgy érzi az ember, hogy ő a szem és a fül az emberek számára” – tette hozzá. Mr. Brown aktív és elkötelezett Facebook-közönsége azt jelzi, hogy a közvélemény egyre inkább a közösségi médiához fordul hírek és időjárási frissítések érdekében. Az Egyesült Államokban a felnőttek 20%-a ezen a módon tájékozódik, a Pew Research Center adatai szerint. Az emberek annyira figyelnek a Facebook-influencerokra, mint a hagyományos újságírókra, sőt, a YouTube-on, Instagramon és TikTokon még jobban is, ahogy azt a Reuters Institute és az Oxfordi Egyetem tanulmánya mutatja.

Daniel Angus professzor, a Queenslandi Technológiai Egyetem Digitális Média Kutatóközpontjának igazgatója, amikor a Brisbane-ben tartózkodott, és a februári Alfred trópusi ciklon által okozott heves esőzések és áradások közepén találta magát, inkább az Ausztrál Meteorológiai Hivatal hivatalos tanácsait követte, mivel úgy véli, hogy ők még mindig a legpontosabb előrejelzéseket és figyelmeztetéseket adják. Angus professzor elismeri, hogy az olyan időjárás-influencerek, mint Mr. Brown Wally’s Weather oldala, nem csupán a mainstream média és a kormányzati források iránti közbizalom csökkenésének következményei, hanem a hírekben és a kapcsolódásban mutatkozó hiányosságok kitöltéséről is szó van. „Az időjárás-influencerek népszerűsége különösen vidéki és regionális területeken nőtt, mivel nagyon helyi, valós idejű frissítéseket kínálnak, amelyeket a mainstream média gyakran figyelmen kívül hagy” – mondja Angus professzor. „Közvetlen kapcsolatban állnak a közönséggel, személyre szabott elemzéseket kínálva, és a közösség aggodalmaira reagálva, ahogyan a hagyományos hírszolgáltatók általában nem teszik.”

Ugyanakkor az időjárás-influencerekkel kapcsolatos probléma, amit Angus professzor is megjegyez, hogy hajlamosak ijesztgetni az embereket. Például a Townsville-ben működő Higgins Storm Chasing, amely szintén kritikát kapott, amikor 2018-ban történelmi csapadékszinteket és áradásokat jósolt egymillió Facebook-követőjének, ám ezek nem következtek be. „Az időjárás-influencerek gyakran hajlamosak a túlzó állításokra, mivel nem állnak ugyanazoknak a szabványoknak vagy következményeknek alá, mint a mainstream és hivatalos kormányzati források, ami pánikkeltéshez és a dezinformáció terjesztéséhez vezetett” – magyarázza Angus professzor. „Azt kell értenünk, hogy ők egy figyelemgazdaság részei. Minél több szemet vonzanak, annál több elköteleződést látnak a mutatóikban. A hivatal és a kormányok nagyon óvatosak az értesítések és evakuálási parancsok kiadásával, mert néhány hamis riasztás után az emberek elveszíthetik a bizalmukat.”

Andrew Brown, a Wally’s Weather mögött álló férfi, önképző meteorológus, aki informatikai mesterdiplomával és számos más technológiai képesítéssel rendelkezik. Az előrejelző berendezésekbe való befektetése olyan jelentős, hogy három évvel ezelőtt fizetős előfizetéseket vezetett be, de ezek főként a költségeit fedezik. Az AI fejlődése, mondja, több időt ad neki az adatok pontos elemzésére és azok közönséggel való megosztására, valamint lehetővé teszi, hogy kiterjeszkedjen egy országos működésre. Az időjárás-influencer világában viszont pénz is kereshető. Colorado állambeli Andrew Markowitz meteorológiai diplomával rendelkezik, és teljes munkaidőben egy energiacégnél dolgozik, de 135 000 követője van egy TikTok időjárásoldalon is. Élő közvetítésekből, szponzorációkból és márkamegállapodásokból, valamint a TikTok Kreativitási Programjából, amely segít a készítőknek monetizálni tartalmukat, Markowitz állítása szerint havi több ezer dollárt is kereshet. „Ez biztosan nem elég ahhoz, hogy felmondjak, de nem is szeretném. Csak szórakozásnak tartom, amit általában utazásokra költök” – mondja Markowitz.

Visszatérve Ausztráliába, Mr. Brown azt mondja, szeretne visszavonulni az oktatástól, és több időt szentelni a Wally’s Weather-nek, valamint unokáival lenni, de elismeri, hogy ez még várat magára. Amit azonban nem szeretne, az az, hogy ő legyen az oldal arca – valami, amit eddig sikerült elkerülnie. „Nem törekszem arra, hogy felfedjem, ki vagyok, mert szeretném, ha simán sétálhatnék az utcán anélkül, hogy zaklatnának. Már korábban is interjút adtam a rádióban, majd elmentem a személy mellett, aki nem is tudta, hogy én vagyok” – mondja Mr. Brown. „Néha sorban állva hallom, hogy az emberek a lapról beszélnek, és fogalmuk sincs, hogy ott vagyok. Ez mind hozzájárul a szórakozáshoz.”

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cql6vgwyv4xo

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük