
Zara titkos világának felfedezése
Egy igazán izgalmas nyárra számíthatunk, amelyben a romantika, a cowboy stílus és a rock and roll elemei keverednek. Legalábbis Mehdi Sousanne, a Zara tervezője szerint, aki jól ismeri a divat világát. A Zara a legnagyobb sikertörténetek egyike a High Street divatban, és az Inditex, a világ legnagyobb divatkereskedő cége birtokolja. Az Inditex számos üzletláncot üzemeltet, mint például a Massimo Dutti és a Pull & Bear, és 1800 beszállítóra támaszkodik világszerte. A Zara ruhái szinte mind Spanyolországba érkeznek, ahol a cég központja található, majd innen küldik szét a termékeket 97 országba.
A Zara különleges üzleti modelljének köszönhetően nem hirdet, és ritkán ad interjút, de most, az első boltjuk megnyitásának 50. évfordulója kapcsán, lehetőségem nyílt arra, hogy a cég galíciai központjában találkozzak a vezetőséggel és a munkatársakkal, egy ritka bepillantást nyerve a titokzatos márka működésébe. A cég jelenleg gyorsan változó piaci környezetben navigál, ahol egyre nagyobb versenyt jelent az ultraolcsó online riválisok, mint a Shein és a Temu, akik közvetlenül Kínából szállítják termékeiket. Oscar Garcia Maceiras, az Inditex vezérigazgatója azonban kijelenti, hogy Donald Trump amerikai elnök vámjai nem fogják megzavarni a Zara ellátási láncait, és nem változtatják meg a cég terveit, hogy tovább terjeszkedjenek az Egyesült Államokban, amely jelenleg a második legnagyobb piacuk. „A diverzifikáció számunkra kulcsfontosságú. Közel 50 különböző piacon gyártunk nem exkluzív beszállítókkal, így jól alkalmazkodunk a változásokhoz” – mondja.
A Zara üzleti modellje az évek során jelentős átalakuláson ment keresztül, mióta az első boltjuk megnyílt A Corunában. Jelenleg 350 tervező dolgozik a cégnél, a munkatársak pedig körülbelül 40 különböző országból érkeztek. Mehdi, aki a szezon kulcsdarabjainak megalkotásáért felel, úgy véli, hogy az inspiráció bárhonnan származhat, legyen az az utca, a mozi vagy éppen a divatbemutatók. Az ötleteit általában egy hangulatboard elkészítése után kezdi el vázolni. A mintakészítő szobában a tervezetek papírmintákká alakulnak, amelyeket manökenekre tűznek fel, és a varrónők azonnal elkészítik az első szövetmintákat, hogy megtartják az első próbát.
Mar Marcote, a mintakészítő, aki 42 éve dolgozik a cégnél, még mindig nagyítóval nézi át minden egyes ruhadarabot, mielőtt az véglegesen gyártásra kerül. „Amikor befejezed a darabot és látod, hogy jól néz ki, és néha még el is fogynak, az csodálatos” – mondja. A Zara üzleti modellje megváltoztatta a vásárlási szokásainkat. Régen a kiskereskedők évente csak két fő kollekciót adtak ki, tavaszi/nyári és őszi/téli. A Zara azonban szemben állt ezzel a hagyományos bölcsességgel, hiszen a ruhák gyártását közelebb a házhoz szervezte, és sokkal gyakrabban változtatta meg a termékeket. Ezáltal sokkal gyorsabban tudtak reagálni a legújabb trendekre, és minden héten új termékeket tudtak bevezetni az üzletekbe. Az összes ruhájuk több mint felét Spanyolországban, Portugáliában, Marokkóban és Törökországban készítik.
A logisztika és az adatok szintén kulcsszerepet játszanak a Zara sikerében. Minden ruhadarabot Spanyolországban és Hollandiában található elosztóközpontjaikból csomagolnak és küldenek ki. Maceiras vezérigazgató elmondása szerint „az a szint, amelyen a pontosság kulcsfontosságú”, lehetővé teszi számukra, hogy a legutolsó pillanatban hozhassák meg a helyes döntéseket, így tudják felmérni a vásárlók igényeit, és ennek megfelelően alakítani a divat ajánlatukat. Azaz, a megfelelő termékek a megfelelő boltokba kerülnek.
A központban a termékmenedzserek valós idejű adatokat kapnak arról, hogyan teljesítenek a ruhák a boltokban világszerte, és – ami lényeges – visszajelzéseket a vásárlóktól, amelyeket megosztanak a tervezőkkel és a vásárlókkal, akik a szezon során a keresletnek megfelelően módosíthatják a választékot. A Zara, ellentétben más nagyáruházakkal, csak a féléves leárazások idején ad kedvezményeket. De vajon a Zara elveszíti a fényét, miután az év elején lassabb forgalomnövekedést jelentett? William Woods, a Bernstein európai kiskereskedelmi elemzője szerint „az Inditex számára a legnagyobb kihívás, hogy továbbra is releváns maradjon egy olyan divatvilágban, amely egyre gyorsabb és olcsóbb”. A hagyományos riválisok, mint a H&M, a Mango és az Uniqlo is próbálnak felzárkózni, miközben a Shein és a Temu megjelenése is megbontja a piacot. Maceiras hangsúlyozza, hogy a Zara üzleti modellje nem árral függ össze. „Természetesen arra törekszünk, hogy megfizethető árú termékeket kínáljunk vásárlóinknak. De számunkra alapvető fontosságú, hogy olyan divatot kínáljunk, amely inspiráló, minőségi, kreatív és fenntartható.” A Zara hosszú utat tett meg azóta, hogy alapítója, Amancio Ortega elkezdte a vállalkozást. A cég a mai napig többségi tulajdonban van az ő családja által, és lánya, Marta jelenleg a csoport elnöke. Ortega, aki most 89 éves, híresen visszahúzódó, de Maceiras szerint még mindig megjelenik, „minden nap egyfajta fizikai vagy morális jelenlétet képvisel”.

