
Heathrow leállásának oka még mindig rejtély
A Heathrow repülőtér leállásának oka, amely március 21-én több mint 270,000 utazást érintett világszerte, egyelőre ismeretlen – állapítja meg egy előzetes jelentés. A repülőtér működését a március 20-án éjszaka keletkezett tűz miatt függesztették fel, amely egy közeli elektromos alállomásban történt. Az incidens következtében a repülőtér teljes áramellátása megszakadt, ami komoly fennakadásokat okozott a légiközlekedésben.
Az előzetes jelentést a Nemzeti Energiarendszer Operátor (Neso) adta ki, amelyben részletezték, hogy a tűz a Hayes városrészben található alállomás egyik transzformátorának meghibásodása miatt keletkezett. A Neso munkatársai eddig nem találtak bizonyítékokat arra vonatkozóan, hogy a tűzeset gyanús lenne, azonban a Metropolitan Police terrorelhárító egysége kezdeti nyomozást indított az ügyben. Az eset körülményei miatt az energiaügyi miniszter, Ed Miliband sürgős vizsgálatot rendelt el, hogy megakadályozzák hasonló esetek jövőbeli előfordulását.
A repülőtér vezetősége a leállás miatt kritikát kapott, mivel a repülőtér zárva tartása jelentős késéseket és fennakadásokat okozott. Neso közölte, hogy az áramellátás helyreállítása a repülőtér termináljaiban hét órával a járatok újraindítása előtt megtörtént. A jelentés részletes idővonalában olvasható, hogy a tűz március 20-án 23:21 GMT-kor kezdődött, és a következő reggel 01:11-kor a Heathrow vezetősége úgy döntött, hogy lezárja a repülőteret.
A tűz következtében 66,919 belföldi és kereskedelmi ügyfél áramellátása is megszakadt. A hatóságok a tűzeset miatt a legkomolyabb incidensként kezelték az eseményeket, és a Heathrow repülőtér zárva tartott, amíg a helyreállítás és a biztonsági ellenőrzések be nem fejeződtek. A repülőtér menedzsmentje azzal indokolta a zárást, hogy a repülőtér mérete és működési összetettsége miatt a biztonság érdekében kellett cselekedniük.
A Neso vezérigazgatója, Fintan Slye hangsúlyozta, hogy fontos, hogy a megfelelő tanulságokat levonják az esetből, hogy a jövőbeli hasonló eseményeket meg lehessen előzni, illetve hatékonyan lehessen kezelni azokat. Az áramellátás helyreállítása után a Heathrow vezetősége biztosította a nyilvánosságot arról, hogy a biztonsági rendszerek teljes mértékben működőképesek voltak, mielőtt az utasok megérkeztek volna a repülőtérre.
A jelentés további részletezései szerint a repülőtér áramellátása 06:25-kor helyreállt, azonban a járatok csak 18:00 után indultak újra, miután a biztonsági ellenőrzéseket elvégezték. A Heathrow vezetősége hangsúlyozta, hogy a céljuk az volt, hogy a lehető leggyorsabban, de biztonságosan nyissák meg a repülőteret a tűzeset után.
A London Fire Brigade 70 tűzoltót küldött a helyszínre, akiknek a tűzoltás során különleges kihívásokkal kellett szembenézniük, mivel a tűz egy olajjal töltött transzformátorban keletkezett, amely komoly veszélyt jelentett a magas feszültségű berendezések között. A Neso és más érintett felek egyaránt üdvözölték az előzetes megállapításokat, és várják a végleges jelentést, amely remélhetőleg választ ad a tűz keletkezésének körülményeire.
A Heathrow repülőtér a jövőben igyekszik megerősíteni az energiahálózatának ellenálló képességét, hogy hasonló incidensek elkerülhetők legyenek, és a nemzeti infrastruktúra védelme érdekében javítsák a biztonsági intézkedéseket. Az eset tanulságai segíthetnek abban, hogy a jövőbeli energiaellátási problémák megelőzhetők legyenek, és a repülőtér működése zavartalan maradjon.

