Gazdaság,  Tech

Tesla akkumulátorgyártó részvényei nagyot ugranak hongkongi debütáláskor

A világ legnagyobb elektromos jármű (EV) akkumulátor gyártója, a Contemporary Amperex Technology Co Limited (CATL) részvényei jelentős emelkedést mutattak a hongkongi tőzsdén való első kereskedési napján, miután a cég a legnagyobb tőkeemelést hajtotta végre az évben. A CATL a globálisan értékesített EV akkumulátorok több mint egyharmadát gyártja, és olyan nagy autógyártóknak szállít, mint a Tesla, a Volkswagen és a Toyota. A cég tőzsdei bevezetése különös figyelmet kapott, mivel az Egyesült Államok és Kína közötti vámháború jelentős hatással volt a globális kereskedelmi rendszerre és az autógyártókra. Januárban az amerikai védelmi minisztérium egy listára helyezte a gyártót, amelyen olyan vállalatok szerepelnek, amelyek állítólag a kínai hadsereggel dolgoznak együtt. A CATL ezt tagadja, és azt állítja, hogy a listára kerülése „hiba” volt.

A cég közel 35,7 milliárd hongkongi dollárt (4,55 milliárd amerikai dollárt) gyűjtött össze a tőzsdére lépésével, és részvényei akár 18%-kal is emelkedtek. Neil Beveridge, a Bernstein ázsiai kutatási vezetője megjegyezte, hogy a részvények teljesítménye kiemelkedő volt, különösen figyelembe véve a bevezetés jelentőségét Hongkong számára. A CATL már korábban is kereskedett a kínai Senzsen tőzsdén, ahol értéke meghaladja az egymilliárd jüant (138,7 milliárd dollár). A cég erősen függ a kínai piacon, mivel a második legnagyobb gazdaság majdnem 70%-át teszi ki a bevételeinek. Beveridge szerint az Egyesült Államok felé irányuló viszonylag alacsony eladások biztosítják, hogy a cég védett legyen Trump kereskedelmi politikájától. „A vámokkal kapcsolatos közvetlen következmények csak korlátozott hatással lesznek a cégre” – tette hozzá.

A CATL-t 2011-ben alapították a kelet-kínai Ningde városában, és a kínai elektromos járműipar fellendülésének köszönhetően gyors növekedésen ment keresztül. Az akkumulátoróriás több mint 100 000 embert foglalkoztat, és 13 gyártóüzemmel rendelkezik világszerte. Jelenleg a cég második európai gyárát építi Magyarországon, miután 2023 elején megnyitotta üzemét Németországban. Tavaly decemberben a cég bejelentette, hogy együttműködést indít a Chrysler-tulajdonos Stellantisszal egy 4,3 milliárd dolláros EV akkumulátor üzem építésére Spanyolországban, amely várhatóan a következő év végére kezd üzemelni.

A CATL jelentős összegeket fektet új technológiákba, és világszerte hat kutatás-fejlesztési központot üzemeltet. Tim Buckley, az ausztrál Climate Energy Finance független kutatóintézet alapítója kiemelte, hogy a CATL által bemutatott innovációk rendkívül figyelemre méltóak, különösen a gyors töltési technológiák terén. A közelmúltban a cég bemutatott egy új akkumulátort, amelyet állítása szerint öt perc alatt 520 kilométeres hatótávolságra lehet feltölteni.

A CATL jelentős beszállítója Elon Musk Teslájának, és lítium-vas-foszfát akkumulátorokat biztosít a gyártó sanghaji gyárához. Ugyanakkor az amerikai törvényhozók aggodalmukat fejezték ki a kínai cég körüli esetleges nemzetbiztonsági kockázatok miatt. Áprilisban a Képviselőház Kínával foglalkozó különbizottságának elnöke leveleket írt a JPMorgan és a Bank of America vezérigazgatóinak, kérve őket, hogy vonják vissza a CATL hongkongi tőzsdei bevezetésén való munkát. A Washingtonból érkező szkepticizmus ellenére Buckley szerint az Egyesült Államoknak együtt kellene működnie Pekinggel a megújuló energia fejlődése érdekében. „Elutasítják a világ legjobb technológiai szereplőit, amikor a tiszta technológiáról van szó” – mondta.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c3d4k1derzgo

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük